Revelstoke - Reisverslag uit Revelstoke, Canada van Jan en Margreet - WaarBenJij.nu Revelstoke - Reisverslag uit Revelstoke, Canada van Jan en Margreet - WaarBenJij.nu

Revelstoke

Door: Margreet

Blijf op de hoogte en volg Jan en Margreet

23 Mei 2016 | Canada, Revelstoke

’s Morgens vertrekken we, fris en fruitig, van Kelowna naar Revelstoke, een rit van ongeveer 3,5 uur.
Zoals Jan al schreef, gaan we kangoeroes bekijken. Het blijkt te gaan om een kinderboerderij, maar bij dat publiek passen wij ook wel. De kangoeroes zijn heel erg tam, zo tam dat je ze, als je ze een handjevol voer voor houdt, ziet denken: ’Nee he, alweer voer…’. En dat terwijl de kinderboerderij net een kwartier open is! Nu de kangoeroes zo rustig zijn, kunnen we die schatjes wel mooi op de foto zetten, ‘elk nadeel heb z’n voordeel’.
Na dit leuke begin van de reis gaan we verder naar Revelstoke. Onze volgende tussenstop is een natuurcentrum, opgezet door Allan Brooks, een militair, ornitholoog en tekenaar. Hij heeft als een van de eersten van zijn tijd dieren gedetailleerd getekend. Zijn tekeningen zijn o.a. gebruikt voor schoolboeken en door National Geographic. Bijzonder detail is wel dat hij z’n onderwerpen eerst moest doodschieten, voordat hij ze kon tekenen, dat dan weer wel.

Na een tijdje rijden bezoeken we een ranch. We zien daar hoe de familie O’Keefe z’n bestaan opgebouwd heeft in de landbouw rond 1850, veel oude werktuigen en houten gebouwen zijn bewaard. De familie heeft zo ongeveer een dorp gebouwd om de ranch heen, met kerk, winkels, smidse etc.: erg leuk om te zien. Emily, de jonge gids in de kruidenierswinkel, blijkt een Nederlandse achtergrond te hebben, ze is op haar achtste verhuisd naar Canada. Sta je alweer zomaar Nederlands te praten in Canada! Het weer is nog steeds goed, zonnig, zo’n 19 graden, als we verder rijden.

Nog een ruim uur rijden en dan zijn we in de namiddag in Revelstoke, een plaats met zo’n 8000 inwoners, dat vooral op het ski-toerisme gericht is. De omgeving is weer wat woester, de bergen zijn scherper, we zien veel besneeuwde bergtoppen. Het hotel ziet er gezellig uit, als een supergrote blokhut. In de ruime, moderne kamer is weer een koelkastje en (gelukkig voor Jan) een koffiezetapparaat. We doen nog even wat boodschapjes en eten (lekker makkelijk) in het restaurant van het hotel. Jammer, jammer, maar de weersvoorspellingen zijn niet goed: het wordt bewolkt en regenachtig. We wachten af…..

De volgende ochtend, zondag dus, zien we dat het inderdaad bewolkt is en regent, regent en regent. Maakt niet uit, we gaan er toch wel op uit. We gaan per auto naar het nationale park Mount Revelstoke en horen daar dat we de weg van 26 km lang naar de top, maar 12 km kunnen volgen. De weg is op dat punt afgesloten, omdat de sneeuw de weg onveilig maakt. Te veel sneeuw in de tweede helft mei! Het regent te erg om de berg verder lopend te verkennen. We besluiten om naar de Hydrodam te gaan, een van de stuwdammen die elektriciteit opwekt met het water van de Columbia River: erg interessant. Jammer dan Nederland zo plat en vlak is, het principe van stroom opwekken uit water is erg praktisch en niet (nou ja, bijna niet) natuuronvriendelijk.

Later die middag – het is droog! - verkennen we de berg aan de overkant van de rivier, eerst via een asfaltweggetje, later een gravelpad. Prachtige uitzichten, nevelwolken tegen bergwanden aan, weerspiegelingen in water. Via weer een andere route, berg-op, komen we bij een ski-resort uit, waar we op grotere hoogte van het uitzicht genieten, het is nog steeds droog….

Avondeten bij Denny’s (ja, alweer!) en dan is het klaar voor de zondag. Maandag hebben we weer een reis van ongeveer 3,5 uur voor de boeg, deze keer naar Banff, onze eerste stop in de Rocky Mountains! Als ik zo lees wat we onderweg voor leuke dingen kunnen zien en doen, schat ik in dat ook deze reis weer aardig langer gaat duren: geweldig!

Tot later, Margreet

• 23 Mei 2016 - 19:32

Pieter En Anke:

Jim genietsje mei folle teugen! En wy fan jim moaie ferhalen! Gean sa troch!! Grtjs ut Hilaard

• 23 Mei 2016 - 22:29

Bavius:

Hey Jan en Margreet,

Tige nei it sin dêr, fernim ik wol!
    Hjir hat it hjoed ek de hiele dei reint. Bart sa no en dan yn Fryslân ek wolris. Mar lokkich bin de berichten foar de kommende dagen better en hoopje wy it kommende wykein op in droege Hy-Night.

Groetnis út Hilaard fan Bavius.

• 23 Mei 2016 - 23:00

Hans:

Foto's, foto's en meer foto's, please. zo mooi om ze te zien. :-)

• 24 Mei 2016 - 06:32

Jan En Margreet :

@ Hans: hahaha, we willen wel veel meer foto's plaatsen (we hebben er genoeg!), maar de wifi laat dat moeilijk of niet toe. De verbindingen zijn magertjes, dus we zijn blij met de foto's die we wél kunnen plaatsen, soms foto voor foto..... De foto's van de digitale camera zijn helemaal te zwaar, dus we plaatsen alleen foto's die we met onze telefoons hebben gemaakt. Je ziet de andere foto's nog wel, op camera of in het fotoboek!

Groetjes, Margreet

• 24 Mei 2016 - 17:51

Ingrid:

Hee Margreet en Jan,

Leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie reis...

Het is net of je het ook zelf beleeft..

Groeten uit Ureterp.